A1 kategorijos kursai
Pavasaris į gatves išviliojo dviratininkus, motociklininkus ir mopedų, kitaip dar vadinamų motoroleriais, vairuotojus. Nutirpus sniegui ir atšilus orams, už šių transporto priemonių vairo sėdo šimtai jaunuolių, tarp kurių – ir nemaža dalis nepilnamečių.
Nepilnamečiai yra didžioji dalis mopedų vairuotojų, kurie dažnai eismo dalyvių ir miestų bei miestelių gyventojų peikiami kaip neatsakingi ir ramybę drumsčiantys vairuotojai. Pastebima, kad būtent mopedais važinėjantys jaunuoliai sukelia ne mažesnį pavojų nei galingesnių motociklų vairuotojai.Per pirmąjį 2012 metų pusmetį dėl mopedų vairuotojų kaltės įvyko 30 eismo įvykių, kurių metu žuvo 2 žmonės, o 34 buvo sužeisti. Pernai eismo įvykiuose žuvo 103 vairuotojai, tarp jų – 13 motociklų vairuotojų, 51 keleivis, 32 dviračių ir 5 mopedų vairuotojai.
Atsakomybė – ir vairuotojų tėvams
Dažniausiai pastarųjų dviračių priemonių vairuotojai nepaiso kelių eismo taisyklių ir sukelia grėsmę kitiems eismo dalyviams. Neatsakingas, kartais net įžūlus jaunuolių, sėdinčių už motorizuotų transporto priemonių vairo, elgesys pastebimas jau ne pirmus metus. Aplinkinių žmonių dėmesį dažnai atkreipia dideliu greičiu, triukšmingai pro šalį praskriejantys mopedų vairuotojai, kurie nepaiso elementarių saugumo reikalavimų ir nekreipia dėmesio į kitus eismo dalyvius.
Pasak Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio, labiausiai sunerimti turėtų nepilnamečių vairuotojų tėvai, leidžiantys savo vaikams sėsti už vairo. Jie turėtų auklėti savo atžalas ir neleisti vairuoti, kol nėra įsitikinę, kad kelyje jų vaikas elgsis atsargiai ir vairuos atsakingai bei saugiai.
Mopedų vairuotojų tėvai vieną iš rimčiausių problemų galėtų padėti išspręsti patikrindami, ar mopedas neviršija 45 km/h greičio ribos. Jeigu viršijama ši greičio riba, policijos pareigūnų tokia transporto priemonė bus vertinama ne kaip mopedas, bet kaip motociklas. Tuomet grės didelės sankcijos, jeigu vairuotojas neturės A1, A2 arba A kategorijų pažymėjimo.
Koją kiša lengvabūdiškumas
Tačiau turbūt ne sankcijos svarbiausia. Blogiausia, kad mopedas nepritaikytas didesniam greičiui pasiekti. Didelis greitis sukelia pavojų ne tik pačiam vairuotojui, bet ir kitiems eismo dalyviams. Susisiekimo ministerijos atstovo V. Pumpučio žiniomis, pernai žuvo du mopedų vairuotojai, kurie, pasak liudininkų, važiavo didesniu nei 50 km/h greičiu.
„Smarkiai nerimauti verčia lengvabūdiškas vairuotojų elgesys. Neturintys vairavimo patirties jaunuoliai drąsiai sėda už vairo ir dideliu greičiu išlekia į gatves, kuriose elgiasi netinkamai – neatsakingai manevruoja, nesilaiko taisyklių.
Tai neretai baigiasi nelaimingais atsitikimais, dėl kurių dažnai būna kalti būtent šių dviračių transporto priemonių vairuotojai. Jie nepaiso kitų eismo dalyvių, negerbia automobilių vairuotojų bei pėsčiųjų. Jaunieji mopedų vairuotojai turėtų kur kas atsakingiau elgtis kelyje“, – teigia V. Pumputis.
Šalmas – saugu ir madinga!
Važiuoti keliais mopedu leidžiama ne jaunesniems kaip 15 metų asmenims, kurie privalo turėti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą, išduotą viešojoje įstaigoje „Regitra“.
Būtent šio amžiaus jaunuoliai yra labai aktyvūs jaunatviški maksimalistai, norintys pasipuikuoti prieš draugus. Dėl to jie dažnai nepaiso kelių eismo taisyklių ir neatsakingai manevruoja kelyje.
Anot V. Pumpučio, tėvai, padėdami įsigyti mopedus jauniesiems vairuotojams, ne visada perspėja savo atžalas, kad vairuojant privalu būti su šalmu bei paisyti kitų saugaus eismo reikalavimų. Pagal galiojančius teisės aktus, mopedas privalo būti užregistruotas „Regitroje“, turėti numerius, taip pat – galiojančią techninę apžiūrą ir civilinės atsakomybės draudimą.
Kitose Europos Sąjungos šalyse šalmą mopedų vairuotojams naudoti taip pat yra privaloma. Tarp jaunimo populiaru šalmą naudoti ne tik kaip saugumo priemonę, bet ir kaip madingą aksesuarą, derantį su mopedo spalva.
Mopedas – dviratė arba triratė transporto priemonė, kurios variklio cilindro darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 ir maksimalus konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h. Važiuojantis keliu mopedo vairuotojas privalo su savimi turėti mokymo įstaigos išduotą dokumentą, patvirtinantį, kad jis moka Kelių eismo taisykles. Motociklo ar mopedo vairuotojas privalo būti su užsegtu saugos šalmu ir nevežti keleivių be užsegtų saugos šalmų.
Šaltinis: DELFI: http://projektai.delfilt/sauguseismas/eismo-kultura/tevai-turetu-susirupinti-motoroleriais-lakstanciomis-atzalomis.d?id=61195281#ixzz2RQ2mlEd4