Valstybės įmonei „Regitra“ motociklininkus palikus be teisės vairuoti galingus motociklus, aiškėja vis daugiau aplinkybių. Panašu, kad prieštaraujančių „Regitrai“ apstu: įmonės elgesys nesuprantamas Susisiekimo ministerijai, policijos pareigūnams, o Europos teisės departamentas smerkia savavališką teisės aktų interpretavimą.Kilus nesutarimams tarp įmonės „Regitra“ atstovų ir motociklininkų, sujudo ne viena institucija, svarstydama, pagal kokius teisės aktus, atsiradus naujai kategorijai A2, motociklininkai, turėję A kategoriją su apribojimais, tačiau didesnį nei dvejų metų stažą, buvo priskirti naujai įsigaliojusiai kategorijai ir liko be teisės vairuoti galingesnes nei 35 kW transporto priemones.
Motociklininkams neradus bendros kalbos su „Regitros“ atstovais, mat pastarieji įsitikinę, kad pasielgė teisingai, nusiųsta pretenzija į Europos teisės departamentą , užtikrinantį Europos Sąjungos (ES) teisės įgyvendinimą Lietuvoje.
Kategorijos kaitaliojamos negali būti
Europos teisės departamentas išanalizavo motociklininkų atsiųstą pretenziją, kurioje prašoma paaiškinti susiklosčiusią situaciją tarp jų ir valstybės įmonės „Regitra“, ir pateikė atsakymą.
„Klausimai, kokia tvarka turėtų būti keičiami dar iki šios direktyvos įsigaliojimo išduoti vairuotojo pažymėjimai ir kokios sąlygos tokiam keitimui turėtų būti taikomos – nepatenka į Europos Parlamento ir Tarybos sritį. Tačiau pažymėtina, kad direktyvos 5 punkte numatyta, kad bet kuri iki 2013 m. sausio 19 d. suteikta teisė vairuoti negali būti atimta arba kitaip apribota“, – teigė atstovavimo ES teismuose skyriaus vyriausioji specialistė.
Būtent vadovaujantis direktyvos 5 punktu motociklininkai siekė „Regitros“ atstovams įrodyti, kad pastarieji pasielgė neteisingai, tačiau jiems tai buvo nė motais.
„Iš Jūsų pateiktų faktinių aplinkybių darytina išvada, kad jau nuo 2007 m. liepos 16 d. Jūs jau buvote įgijęs teisę vairuoti A kategoriją atitinkančias transporto priemones. Todėl manytina, kad toks vairuotojo pažymėjimo kategorijos iš A pakeitimas į mažesnę A2 kategoriją yra teisės vairuoti apribojimas“, – teigiama Europos teisės departamento atsiųstame laiške.
Vienas lauke – ne karys
Motociklininkų pusę palaiko ne tik Europos teisės departamentas, tačiau ir Susisiekimo ministerija, kurios specialistai jau prieš tai teigė, kad nesupranta, kuo „Regitra“ užsiiminėja. Šioje vietoje Susisiekimo ministerijos rankos surištos, mat VĮ „Regitra“ – pavaldi Vidaus reikalų ministerijai (VRM), kuri ir sprendžia, kaip interpretuoti ir laikytis įstatymų.
VRM struktūrai priklausantys Policijos departamento Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai taip pat negalėjo pritarti „Regitros“ veiksmams. Jų teigimu, jei vairuotojas turi daugiau nei dvejų metų vairavimo stažą, bet vairuotojo pažymėjime nurodyta A kategorija su apribojimais, turi važiuoti ir pasikeisti vairuotojo pažymėjimą.
Tuo metu pareigūnas gali surašyti protokolą nebent už tai, kad motociklininkas pateikė negaliojantį vairuotojo pažymėjimą.
„Jei asmuo vairuoja su pasibaigusio galiojimo pažymėjimu, tai nereiškia, kad jis neturi teisės vairuoti apskritai“, – pridūrė Lietuvos kelių policijos tarnybos vyr. specialistas.
Bandymas užsidirbti papildomų pinigų?
Statistika, kiek motociklininkų spėjo pasikeisti teises, o kiek turės laikyti praktinį vairavimo egzaminą už 111 litų, nėra žinoma iki šiol.
„Galiausiai nėra visiškai aišku, kokių teisės aktų pagrindu valstybės įmonė „Regitra“ apribojo teisę vairuoti transporto priemones. Minėti teisės aktai perkelia nuostatas, tačiau yra abejotina, ar iš jų analizės būtų galima daryti išvadą, kad jie suteikia teisę apriboti vairuoti A kategorijos transporto priemones“, – dėl savaip interpretuojamų ES teisės aktų kritikos negailėjo Europos teisės departamentas.
Motociklininkų teigimu, „Regitros“ vadovų veiksmus pateisinti sunku, juolab geranoriškas sprendimas prailginti laikotarpį, suteikiantį teisę pasikeisti įrašą vairuotojo pažymėjime – išspręstų visus šiuo metu kylančius nesutarimus. Tačiau panašu, kad būtent to vengiama, matyt, nesinori netekti planuotų pajamų, kurios būtų uždirbtos iš motociklininkų.